Bij PCBO Voorst begrijpen we dat kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol speelt in de wereld waarin onze leerlingen opgroeien. We zien AI als een potentieel krachtig hulpmiddel dat, mits zorgvuldig ingezet, ons onderwijs kan ondersteunen en verrijken. Onze aanpak is echter weloverwogen en altijd pedagogisch verantwoord; we volgen niet zomaar elke technologische trend en beschouwen onze scholen niet als proeftuinen. Dit betekent dat we AI alleen inzetten als het een duidelijke meerwaarde heeft voor onze leerlingen en leerkrachten, en past binnen onze kernwaarden.
Hoe zetten wij AI in? Ons doel is om leerlingen voor te bereiden op een digitale samenleving, waarin ze kritisch en bewust omgaan met technologie en informatie. AI kan onze leerkrachten ondersteunen bij diverse taken, zoals het vinden van ideeën voor lessen, het controleren van teksten, of het samenvatten van informatie. Dit helpt de werkdruk te verlichten, zodat er meer tijd overblijft voor de kerntaak: het geven van goed onderwijs.
Onze kaders voor veilig en eerlijk AI-gebruik De inzet van AI binnen PCBO Voorst is gebaseerd op onze AI-visie en vastgelegd in concrete afspraken en richtlijnen (ons AI Kaderdocument). Enkele belangrijke uitgangspunten zijn:
- Privacy voorop: Wij voeren geen persoonlijke gegevens van leerlingen, zoals namen of adressen, in algemene online AI-programma’s. Als we met gevoelige informatie werken, gebruiken we alleen systemen die goed beveiligd zijn en door de organisatie zijn goedgekeurd.
- De mens beslist altijd: AI kan suggesties doen of werk makkelijker maken, maar de leerkracht blijft altijd verantwoordelijk voor de uiteindelijke beslissingen. Beslissingen over leerlingen worden nooit alleen door AI gemaakt; er is altijd menselijke controle en beoordeling.
- Transparantie: De inzet van AI wordt toegelicht aan leerlingen en hun ouders. We vermelden dat de leerkracht zelf de eindbeslissing heeft.
- Kritisch en eerlijk gebruik: We zijn ons ervan bewust dat AI fouten kan maken, onjuistheden kan presenteren (hallucineren) of vooroordelen kan bevatten. Daarom controleren onze leerkrachten de informatie van AI altijd zorgvuldig en wordt er gelet op eerlijkheid en het vermijden van vooroordelen.
- Professionalisering: Al onze medewerkers volgen trainingen om AI veilig, slim en eerlijk te gebruiken en om fouten en beperkingen te herkennen. De leerkracht bepaalt vanuit diens professionaliteit wanneer en hoe AI zinvol wordt ingezet.
AI is een hulpmiddel dat kansen biedt, maar de leerkracht staat centraal in het onderwijs en houdt altijd de regie. We zetten AI in om ons onderwijs te versterken, met oog voor veiligheid, ethiek en de toekomst van onze leerlingen. Heeft u vragen over ons AI-gebruik? Neem dan gerust contact op met de leerkracht of de schoolleiding.